آخرین اخبار
کد مطلب: 146958
معاون جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري؛
سن ازدواج در چهارمحال و بختياري، دو سال افزايش يافت/ ثبت يک طلاق به ازاي هر پنج ازدواج در استان
تاریخ انتشار : 1401/08/02 21:25:32
نمایش : 501
معاون جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري گفت: در ساليان گذشته هم در سطح کشور و هم در اين استان متوسط سن ازدواج افزايش پيدا کرده است، اين سن در سال 95 تقريبا 25 سال بوده و در پايان سال 1400 به 27.52 سال رسيده، يعني تقريبا دو سال به ميانگين سني ازدواج در اين استان اضافه شده است.
به گزارش  سلام لردگان؛ طهماسب شيرواني معاون جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري اظهار کرد: جمعيت اين استان طبق سرشماري سال 95 برابر با 947 هزار و 763 نفر بوده است، که 34 درصد آن جمعيت جوان بودند.
 
وي افزود: هرم سني جمعيت در چهارمحال و بختياري نشان مي‌دهد که تراکم سني بيشتر در بازه سني 20 تا 45 سال است، اين نشان مي‌دهد استان به نسبت جواني داريم.
 
معاون جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري ادامه داد: رتبه استان به نسبت جمعيت جوان در بين 31 استان کشور پانزدهم است، شهرستان فارسان، لردگان، شهرکرد، اردل، خانميرزا، کوهرنگ، کيار، بروجن، سامان، بن به ترتيب شهرستان‌هاي جوان اين استان هستند.
 
شيرواني عنوان کرد: يکي از شاخصه‌هاي مهمي که در بحث ازدواج مورد تاکيد قرار دارد، ميانگين سني ازدواج و طلاق در استان و کشور است، متاسفانه در ساليان گذشته هم در سطح کشور و هم در اين استان متوسط سن ازدواج افزايش پيدا کرده است، اين سن در سال 95 تقريبا 25 سال بوده و در پايان سال 1400 به 27.52 سال رسيده، يعني تقريبا دو سال به ميانگين سني ازدواج در اين استان اضافه شده است.
 
وي خاطرشنان کرد: سن طلاق در سال 95 برابر با 32 بوده و در سال 1400 تقريبا به 35 سال رسيده است.
 
معاون جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري اضافه کرد: ميانگين سني ازدواج در شهرستان‌هاي اين استان نشان مي‌دهد که کوهرنگ به لحاظ متوسط سني ازدواج 25 سال بهترين شهرستان و شهرکرد با متوسط سني 29 سال بدترين شهرستان بوده است.
 
شيرواني بيان کرد: از سال 80 تا 90 به نسبت شاهد افزايش ميزان ازدواج در چهارمحال و بختياري بوديم و از سال 90 تا پايان تيرماه سال 1401 آمار ازدواج در استان و کشور کاهش پيدا کرده است.
 
وي تاکيد کرد: آمار طلاق پيوسته هم در چهارمحال و بختياري و هم در کشور افزايشي بوده است، نسبت طلاق به ازدواج استان در پايان سال 1400 برابر با 21.9 درصد بوده است و اين نشان مي‌دهد که در کنار هر پنج ازدواج تقريبا يک طلاق در استان به ثبت رسيده است، در کشور در کنار هر سه ازدواج يک طلاق ثبت شده است.
 
معاون جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري افزود: از سال 75 تا سال 90 شاهد رشد فرايند ازدواج بوديم و از 90 تا 1400 اين روند کاهشي بوده است، همچنين طي همين مدت يک شيب ملايم افزايش طلاق را در استان شاهد هستيم.
 
شيرواني ادامه داد: در سال 1400 استان چهارمحال و بختياري در رتبه هفدهم نرخ ازدواج بود.
 
وي عنوان کرد: در سال 1400 تنها استاني که رتبه طلاق کمتري از چهارمحال و بختياري را داشته استان سيستان و بلوچستان بوده است، استان‌هاي شمالي بيشترين نرخ طلاق را دارند.
 
معاون جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: پيگيري پرداخت تسهيلات ازدواج نشان مي‌دهد که هموراه پرداخت تسهيلات در اين خصوص در اين استان از ميانگين کشوري بالاتر بوده است.
 
شيرواني اضافه کرد: موانع درخصوص تاخير در ازدواج به دو دسته موانع فردي و موانع اجتماعي تقسيم مي‌شوند، موانع فردي شامل ادامه تحصيل، مشکل پسندي زوجين، ترس از آينده، عدم توافق پدر و مادر و... هستند و موانع اجتماعي و اقتصادي هم شامل فقر، بيکاري، نبود مسکن و... است.
 
انتهاي پيام/ 630 ل
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس